Eerste Beeker Autobus Dienst (EBAD)
Openbaar vervoer is in onze huidige wereld iets volstrekt normaals. Een eeuw geleden was dat wel anders. Openbaar vervoer bestond nog niet, wel kwamen in de jaren ’20 de eerste busdiensten op. Dat waren allemaal bedrijfjes die een aantal – soms concurrerende – lijnen exploiteerden.

Vanaf 1926 begon de overheid zich ermee te bemoeien om wildgroei te voorkomen. Er volgden enkele fusies waaronder die van de Zuid-Limburgse Autobusdienst (ZLAD) en de Verenigde Autobusdienst-Central (VAD-Central), die vanaf 1938 samen verder gingen als de Eerste Beeker Autobus Dienst (EBAD).

Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog exploiteerde de EBAD met 20 bussen 5 lijndiensten:
  1. Sittard-Beek-Maastricht
  2. Maastricht-Borgharen-Itteren
  3. Maastricht-Geulle
  4. Sittard-Geleen-Stein
  5. Sittard-Geleen-Hoensbroek
De lijnbus Sittard-Beek-Maastricht.
Bron: www.transport-history.com
Eind jaren ‘40 richtte EBAD ook dochteropneming EBATours op, die onder andere touringcarreizen ging aanbieden, toen een nieuwigheid.

Eind jaren ’70 ging EBAD op in een nieuwe fusie van verschillende bedrijven, die leidde tot Verenigd Streekvervoer Limburg (VSL). EBATours heeft nog een aantal jaren bestaan als vervoerder voor OAD Reizen, maar is uiteindelijk failliet gegaan.

Een lijnbus van EBAD in de beginjaren.
Bron: www.transport-history.com

De EBAD-garage in 1968.
Bron: www.transport-history.com

Met EBATours naar Nice in Frankrijk.
Bron: www.transport-history.com